MEDIA
SMART – VERKKOAINEISTO
Materiaalin
osoite: http://www.mediasmart.fi/
Media on muodostunut tärkeäksi
oppimisen lähteeksi. Media muodostaa mielikuvia. On hyvä tunnistaa, mikä ero on
tiedolla, mainoksella ja viihteellä. Tavoitteena on, että oppilas oppii
suhtautumaan arvioivasti median välittämiin sisältöihin ja pohtimaan viestinnän
eettisiä ja esteettisiä arvoja. Opetuksessa on tarpeen käsitellä myös median
kuvaaman maailman suhdetta reaalimaailmaan, harjoitella lähdekritiikkiä sekä
tutustua verkkoetiikkaan. Oppimisessa on keskeistä kriittinen ajattelu sekä
nähdyn ja kuullun arvioiminen. Näitä taitoja tarvitaan arkielämän ilmiöitä –
kuten mediaa – tarkasteltaessa.
Mainonnan tavoite on myydä tuotteita ja
palveluja. Mainonnan lukutaito eli Media Smart -aineisto ohjaa arvioimaan ja
pohtimaan mainonnan tavoitteita ja tarkoitusta. Tätä kautta lapset oppivat
kriittisesti arvioimaan valintojaan sekä vaikuttimiaan niiden taustalla. Tarjolla
olevan informaation määrä on valtava, ja sen jakelukanavat muuttuvat kaiken
aikaa. Tämä edellyttää mediakriittisyyttä.
Moniammatillinen työryhmä on yhdessä
soveltanut alkuperäisen Media Smart -opetusaineiston mainonnan lukutaito
-aineistoksi. Aineiston tavoitteena on
tukea mainonnan tulkitsemisen ja kulutusvalintojen opetusta peruskoulun
vuosiluokilla 1–6. Oppimateriaali soveltuu perusopetuksessa mm.
viestintä- ja mediataidon
aihekokonaisuuden toteuttamiseen sekä mm. äidinkielen, kuvataiteen ja matematiikan
opetukseen.
Aineisto kuuluu aloittaa näyttämällä
luokalle filmi, jossa päähenkilö päättää, mitä hän haluaa syntymäpäivälahjaksi.
Aineistossa on 18 kopioitavaa tehtäväpohjaa, jotka on tarkoitettu kolmelle
luokkatasoryhmälle: vuosiluokat 1–2, 3–4 ja 5–6. Harjoituksessa kerrotaan
ensisijainen kohderyhmä. Harjoituksista on ohjeet oppituntia varten sekä
soveltamisehdotuksia muillekin luokkatasoille.
Esimerkiksi harjoitusta 1, joka on tarkoitettu vuosiluokille 3–4,
voidaan käyttää myös vuosiluokille 1–2 ja 5–6. Mainonnan lukutaito -aineiston
lopussa on todistuspohja, jonka voi antaa esimerkiksi mediajakson lopussa tai
sitten kun Media Smart –tehtävät on tehty.
Aineisto vaikuttaa kattavalta ja
ajankohtaiselta, vaikka luulen, että aineisto on tehty ainakin kymmenen vuotta
sitten. Alkuvideossa nimittäin näkyy suhteellisen vanhaa teknologiaa. Lisäksi
materiaalin esittelyssä tulee ilmi, että median kasvava käyttö oli vielä uusi
asia materiaalia tehdessä. Tehtävät tuntuvat kuitenkin järkeviltä sekä mielekkäiltä.
Lisäksi sivusto on yksinkertainen ja ohjeet ovat selkeät. Jos tehtävät tuntuvat
liian helpoilta tai vaikeilta, ne ovat myös mielestäni helposti muokattavissa.
Ida-Maria
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti