maanantai 23. toukokuuta 2016


 
MEDIA SMART – VERKKOAINEISTO
Materiaalin osoite: http://www.mediasmart.fi/
Media on muodostunut tärkeäksi oppimisen lähteeksi. Media muodostaa mielikuvia. On hyvä tunnistaa, mikä ero on tiedolla, mainoksella ja viihteellä. Tavoitteena on, että oppilas oppii suhtautumaan arvioivasti median välittämiin sisältöihin ja pohtimaan viestinnän eettisiä ja esteettisiä arvoja. Opetuksessa on tarpeen käsitellä myös median kuvaaman maailman suhdetta reaalimaailmaan, harjoitella lähdekritiikkiä sekä tutustua verkkoetiikkaan. Oppimisessa on keskeistä kriittinen ajattelu sekä nähdyn ja kuullun arvioiminen. Näitä taitoja tarvitaan arkielämän ilmiöitä – kuten mediaa – tarkasteltaessa.
Mainonnan tavoite on myydä tuotteita ja palveluja. Mainonnan lukutaito eli Media Smart -aineisto ohjaa arvioimaan ja pohtimaan mainonnan tavoitteita ja tarkoitusta. Tätä kautta lapset oppivat kriittisesti arvioimaan valintojaan sekä vaikuttimiaan niiden taustalla. Tarjolla olevan informaation määrä on valtava, ja sen jakelukanavat muuttuvat kaiken aikaa. Tämä edellyttää mediakriittisyyttä.
Moniammatillinen työryhmä on yhdessä soveltanut alkuperäisen Media Smart -opetusaineiston mainonnan lukutaito -aineistoksi.  Aineiston tavoitteena on tukea mainonnan tulkitsemisen ja kulutusvalintojen opetusta peruskoulun vuosiluokilla 1–6. Oppimateriaali soveltuu perusopetuksessa   mm.   viestintä-   ja   mediataidon   aihekokonaisuuden toteuttamiseen sekä mm. äidinkielen, kuvataiteen ja matematiikan opetukseen.
Aineisto kuuluu aloittaa näyttämällä luokalle filmi, jossa päähenkilö päättää, mitä hän haluaa syntymäpäivälahjaksi. Aineistossa on 18 kopioitavaa tehtäväpohjaa, jotka on tarkoitettu kolmelle luokkatasoryhmälle: vuosiluokat 1–2, 3–4 ja 5–6. Harjoituksessa kerrotaan ensisijainen kohderyhmä. Harjoituksista on ohjeet oppituntia varten sekä soveltamisehdotuksia muillekin luokkatasoille.  Esimerkiksi harjoitusta 1, joka on tarkoitettu vuosiluokille 3–4, voidaan käyttää myös vuosiluokille 1–2 ja 5–6. Mainonnan lukutaito -aineiston lopussa on todistuspohja, jonka voi antaa esimerkiksi mediajakson lopussa tai sitten kun Media Smart –tehtävät on tehty.
Aineisto vaikuttaa kattavalta ja ajankohtaiselta, vaikka luulen, että aineisto on tehty ainakin kymmenen vuotta sitten. Alkuvideossa nimittäin näkyy suhteellisen vanhaa teknologiaa. Lisäksi materiaalin esittelyssä tulee ilmi, että median kasvava käyttö oli vielä uusi asia materiaalia tehdessä. Tehtävät tuntuvat kuitenkin järkeviltä sekä mielekkäiltä. Lisäksi sivusto on yksinkertainen ja ohjeet ovat selkeät. Jos tehtävät tuntuvat liian helpoilta tai vaikeilta, ne ovat myös mielestäni helposti muokattavissa.
 
 Ida-Maria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti