Molla ABC -sovellus
Molla
ABC on kirjainten ja numeroiden piirtämiseen/kirjoittamisen harjoitteluun
tarkoitettu sovellus. Sovellus on saatavana ilmaiseksi Play-kaupasta, AppStoresta
sekä Windows Storesta. Oppimispeli on toteutettu osana Opetushallituksen ja
Turun kaupungin rahoittamaa MOLLA – varhaiskasvatuksen verkkotaidot ja
-menetelmät -hanketta (2011 - 2015).
Ensimmäisenä
valintamahdollisuutena peli tiedustelee käyttäjältään, halutaanko harjoitella 2006
mallikirjaimia vai 2016 mallikirjaimia. Valinnan jälkeen aukeaa selkeä
valintaruutu, mistä voidaan valita harjoiteltava tai harjoiteltavat kirjaimet
tai numerot. Käyttäjä voi myös valita kuinka monta toistoa haluaa harjoitella
ja millä kirjaisinkoolla (isot kirjaimet, pienet kirjaimet, molemmat).
Kuvakaappaus valintaruudusta.
Valitut kirjaimet/numerot ovat korostettu valkoisella kehyksellä (tässä
tapauksessa A-kirjain).
Valinnat tehtyä ja Pelaa –näppäintä painettua aukeaa itse peliruutu. Peli
osoittaa pistemäisellä katkoviivalla selkeästi mistä pisteestä (vihreä) kirjainta
aloitetaan piirtämään ja mihin piirto lopetetaan (punainen).
Kuvakaappaus peliruudusta. Pistein osoitettu
katkoviiva liikkuu alkupisteestä (vihreä pallo) päätepisteeseen (punainen
pallo) kun peliruutu aukeaa, osoittaen piirtosuunnan
(jota myös nuolella korostetaan).
Ohjelma vaatii mielestäni sopivassa määrin oikeinkirjoituksen puhtautta.
Jos käyttäjä poikkeaa liikaa valkoiselta piirtoalueelta, ohjelma ei hyväksy
piirrosta vaan käyttäjä joutuu aloittamaan piirtämisen uudelleen. Ohjelma
kuitenkin sallii sopivasti joustoa kirjainten piirtoon, joten peli soveltuu
kirjoitus- ja piirtoharjoitteluun mielestäni hyvin. Digitalisoituvassa
maailmassamme uskonkin, että myös oppilaille kirjainten harjoittelu esimerkiksi tabletilla
tarjoaa mielenkiintoista vaihtelua perinteiselle kynä ja paperia
-harjoittelulle.
Vaikkakin sovellus onkin mielestäni erittäin käyttökelpoinen, löytyy siitä
ongelmakohtiakin. Itse testasin sovellusta puhelimellani, jonka 5,5 tuumaiselta
näytöltä pelin pelaaminen tuntui isohkoilla sormillani melko hankalalta. Asia
varmasti on eri, kun käyttäjänä toimii huomattavasti nuorempi henkilö. Uskon
myös sovelluksen pääsevän paremmin oikeuksiinsa tabletilla pelattaessa.
Peli ilmoittaa jo harjoiteltavien mallikirjainten vuotta kysyessä, että
”Pelaamiseen voi käyttää sormen sijaan vaikka kosketuskynää!”
Kosketuskynää käyttäessä eteeni tuli huomattava epäkohta. Jos käden asetti
lepäämään kirjoitusalustalle – tässä tapauksessa näytölle – luontevasti, niin
kuin se lepää pöytää vasten kirjoittaessakin, näyttö ei enää pysty lukemaan piirtoliikettä.
Tämä tuskin johtunee itse sovelluksesta, vaan kosketusnäyttö tunnistaa myös
näyttöä vasten olevan kämmenen liikkeet. Tämä ongelma ilmeni siis
puhelimellani, mutta uskoisin saman ongelman olevan myös esimerkiksi tabletinkin
kohdalla. Asian saa varmasti tosin korjattua asettamalla vaikkapa pahvinpalan
näytön ja kämmenen väliin.
Kaikkineen sovellus oli mielestäni kuitenkin käyttökelpoinen. Se oli melko
toimiva ja muutenkin luonteeltaan mielekkään oloinen. Virtuaalipiirtäminen
onkin mielestäni erittäin hyvä vaihtoehto perinteisemmille menetelmille. Voin
lämpimästi suositella sovelluksen kokeilemista kaikille aiheesta
kiinnostuneille sekä niille, jotka näkevät sovelluksessa potentiaalia ja
vaihtoehtoista opetusmenetelmää kirjainten ja numeroiden kirjoittamisen
harjoitteluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti